17 september 2009

Vad läser egentligen en generalsekreterare?

Niclas Lindberg, generalsekreterare för Svensk Biblioteksförening, tittade förbi på TPB igår, och passade då på att rekommendera böcker som ligger honom varmt om hjärtat just nu.


Ljudkvaliteten är tyvärr inte den bästa - videoklippet spelades in på en vanlig digitalkamera i stimmig miljö. Här följer en skriftlig nedteckning av det som sägs i klippet:

"Jag tycker om att koppla av med deckare. Det är en förtjusning jag har, utöver att jag läser historiska romaner och faktaböcker. Men deckare är en passion som jag har, och jag tycker om att försöka upptäcka lite nya, kvinnliga deckarförfattare. Det finns väldigt många sådana i Sverige, och en som jag har upptäckt i sommar, det är en jurist som heter Sten i efternamn, som har skrivit böcker om otäcka händelser ute i Sandhamn. Och det är en sådan här upptäckt som jag har gjort, som jag gärna vill dela med mig av.

Och så vill jag säga någonting om en ungdomsbok också: läs allting som finns att läsa om en kille som heter Habib, som tycker om att spela fotboll. För det tycker jag är kanonböcker och jag har mycket glädje tillsammans med min son när vi läser de där böckerna tillsammans. Och det är ett ungdomstips jag vill lämna."



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.