18 maj 2010

Nya författarskolan av Göran Hägg


Bokomslag: Nya författarskolan av Göran Hägg Om du tycker om att skriva, läsa eller läsa om skrivande kan jag rekommendera Nya författarskolan av författaren och litteraturvetaren Göran Hägg - känd bland annat från SVT:s På spåret. Denna lättsmälta bok fungerar förmodligen lika bra att förfäras över som att hämta idéer och inspiration ur. Praktiska hantverksmässiga tips varvas med tillspetsade påståenden om författare och författande. Till exempel menar Göran Hägg att personer med talang för författande förmodligen skulle vara bra korsordslösare om det inte vore för det att de tycker att korsordlösande är tråkigt.

Förmodligen säger detta mer om Göran Häggs eget förhållande till korsord än någonting annat. Själv tycker jag att sådana här utspel höjer bokens läsvärde - som läsare kan det ibland vara befriande att inte bara bli struken medhårs. Personligen gillar jag att lösa korsord, men jag tror och hoppas att både jag och personer som vare sig roas av eller har fallenhet för ordpyssel ändå kan våga sig på att plita ner några rader när andan faller på...

Nya författarskolan finns som talbok i TPB-katalogen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.