12 januari 2011

Al Capone - gangstern och den amerikanska drömmen av Henrik Höjer


Okej, jag ska erkänna det på en gång, jag är inte särskilt intresserad av maffian eller gangsters. Plockade ändå på mig Al Capone - gangstern och den amerikanska drömmen av Henrik Höjer inför en flygresa. Lite smått nyfiken är man ju trots allt av sådant man inte vet särskilt mycket om. Och det är alltid kul att bredda sin "allmänbildning".

Det är Chicago under 1920-talet, spritförbudet råder och Alphonse "Scarface" Capone flyttar med fru och son till stan från New York, som en underhuggare till Johnny Torrio. Chicago är indelat i inofficiella territorier. Befolkningen består till stor del av europeiska invandrare, framför allt irländare och italienare, men även tyskar, svenskar och polacker m.fl., och i och med förbudslagen startas blomstrande och lukrativa svarta marknader för alkohol, spel och prostitution. Marknader som styrs av olika ligor i staden - the gangs of Chicago.

Min bild av Chicago under gangstereran, innan jag läste boken, var den jag fått från filmer; avsågade hagelgevär, korruption, våld och mord. Och boken bekräftar delvis den bilden, även om Höjer påpekar det faktum att det sällan var oskyldiga som hamnade i skottlinjen, framför allt var det var gangsters som dödade gangsters. (En gangsters livslängd var i genomsnitt knappt 30 år!) Boken redogör sakligt, utifrån dokumentation i form av t.ex. polisprotokoll, bilder och vittnesutsagor, för många av de "incidenter" som inträffar i Chicago under Al Capones levnad och skapar på så vis en bild av samhället och dåtidens sociala tillstånd, och genom författarens egna reflektioner också en sorts förståelse för vem gangstern egentligen var, och hur och varför han uppstod.

Som det ofta blir när jag läser en populärvetenskaplig bok av något slag blir jag nyfiken på att veta mer, både om gangsters, men också om förbudstiden, "det glada 20-talet", mellankrigstiden. Så mycket förändringar och skeenden runtom i samhället och världen just då som spelade in och formade denna tid och människan som levde då. Oerhört fascinerande!

Al Capone överlevde de flesta av sina fiender. Han sattes aldrig dit för några av de blodiga brott han legat bakom, utan när han slutligen fick skaka galler var det för ett skattebrott som uppdagades av en slump. Han dog i sitt hem i Florida 1947, av syfilis, 48 år gammal.

Al Capone - gangstern och den amerikanska drömmen finns att ladda ner som talbok i Tpb-katalogen. Språket är lätt att hänga med i och berättelsen flyter på. Läs den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.