29 februari 2012

Världens mått av Daniel Kehlmann


Jag tipsade nyligen om Daniel Kehlmanns roman Jag och Kaminski, jag blev ju väldigt förtjust i den. Nästan genast kastade jag mig över Världens mått, som gavs ut på tyska 2005 och sedan dess har översatts till ett trettiotal språk. Hittade förresten på författaren Torbjörn Flygts sida en fin recension av boken.

Och jag är fortfarande förtjust. Jag tyckte visserligen att Jag och Kaminski var speciell, med sitt underbara, humoristiska tonfall, men kanske spelar det in att den tog mig med en så total överraskning. Daniel Kehlmann var för mig ett okänt författarnamn när jag snubblade över Jag och Kaminski. Nu vill jag bara läsa mer!

Världens mått tar ett rejält steg bakåt i tiden, till 1700- och 1800-talen. De tyska vetenskapsmännen Johann Carl Friedrich Gauss och Alexander von Humboldt är i full färd med att mäta och beräkna världen. Båda idealiserar vetenskapen och likställer den med allt gott. De är dessutom helhjärtat övertygade om sin egen stora betydelse. Och stora uppgifter kräver offer. Gauss och Humboldt är hänsynslöst upptagna av sitt arbete och helt ointresserade av människorna runt omkring dem. Humboldt tycks inte hysa något som helst intresse av kärleksliv och vill förmå även kollegan och assistenten Bonpland att hålla sig borta från kvinnor. Gauss gifter sig visserligen två gånger och får flera barn, men är måttligt engagerad i familjelivet. Sonen Eugen betraktar han som en hopplös nolla.

Ett starkt avsnitt är när Humboldt och Bonpland bestiger Himalaya och pulsar mot, vad man måste anta, undergången. Bonplands febriga och hallucinatoriska upplevelser under den isande kalla utfärden är fantastiskt gripande, jag verkligen led med denne stackars man!

Världens mått är spännande, underhållande och skriven i raskt tempo och finns att låna både som talbok och punktskriftsbok. Rekommenderas!

Som talbok finns den även på originalspråket tyska, Die Vermessung der Welt.

Låna Världens mått

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.