17 juni 2010

Sommarläsning : Ett moln på min himmel



omslagsbildSommaren känns lite tveksam än så länge, men jag vill ändå passa på att tipsa om en bok som passar väldigt bra som förströelse några av de där riktigt varma, soliga dagarna när man är ledig.

Solgass, tryckande hetta och semesterleda har nämligen en viss betydelse för händelseutvecklingen i romanen Ett moln på min himmel (Bonjour tristesse) från 1954. Att läsa den under liknande betingelser förstärker förstås upplevelsen av att vara "där" - även om man nu inte råkar tillhöra överklassen med villa på franska rivieran...

Som författare är Françoise Sagan ständigt aktuell. I våras sände Radioteatern en dramatisering av Ett moln på min himmel och på Dramaten i Stockholm spelades pjäsen Slott i Sverige.

Berättarjaget i Ett moln på min himmel är en cynisk och bortskämd tonårsflicka som lägger sig i sin pappas kärleksliv en gång för mycket, något som får ödesdigra konsekvenser.

Sagan var bara nitton år när hon debuterade med just Ett moln på min himmel. Boken blev både en succé och skandal när den kom och filmatiserades i Hollywood några år senare. Sagan själv hade blivit världskändis och fick dessutom snart rykte om sig att vara en riktig partypingla. Filmen om den kultförklarade författarinnans liv hade premiär 2008.

Ett moln på min himmel finns att låna som talbok i TPB-katalogen, men inläsningen har några år på nacken. För dig som inte känner dig riktigt bekväm med den lite ålderdomliga uppläsningen finns romanen som kommersiell ljudbok från 2007.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.