21 juni 2010

Fru Freud och jag



Vem är Anna Lytsy, tänkte jag en bit in i boken. Det var när jag måste lägga den ifrån mig, trots att jag helst bara ville fortsätta.

Det saknas geografiska namnangivelser i Fru Freud och jag och handlingen skulle egentligen kunna utspelas lite var som helst, där det finns både t-bana och närheten till en kust. Om författaren berättas bara att hon är journalist och att detta är hennes andra roman. Det saknas uppgift om översättning eller originalets titel, så är hon alltså svensk? Svar: ja (med Internet behöver man tack och lov inte undra länge).

Huvudpersonen är en kvinna i trettioårsåldern som lever med en man och går i psykoanalys fyra gånger i veckan. Psykoanalysen började hon med därför att hon lever med en förlamande känsla av overklighet och brist. Hon beskriver det som att hon saknar inälvor. Det är också en erfarenhet hon delar med sin man, Leo. De är lika på det sättet och det kanske är därför de behöver varandra så mycket.

Men så en dag möter hon passionen och det helt oväntat i en kvinna. Tillvaron pekar plötsligt i en ny, och helt annan riktning än vad heteronormen föreskriver. Men samtidigt som hon med liv och lust ägnar sig åt sin nya förälskelse upptäcker hon att hon är gravid med sitt första barn.

Romanen beskriver en mångårig psykoanalys och hur det ibland är ganska tufft att vara människa. Det är också något av det bästa jag läst på länge. Fru Freud och jag finns att låna som talbok i TPB-katalogen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.