08 juni 2010

Lasermannen av Gellert Tamas



Det året alla läste boken var min äldsta dotter nyfödd och när alla såg TV-serien var jag upptagen med den yngsta i samma ålder.

Nu har jag äntligen läst Lasermannen och förstår vad alla var så fascinerade av. Det är väldigt intressant att återvända till Sverige på tidigt 90-tal och uppleva hur det politiska landskapet såg ut då. På den tiden hade jag själv just gått ut gymnasiet och var fullt upptagen med att ta ut bäringen för resten av mitt liv. Jag minns mycket lite av jakten på Lasermannen och den debatt som uppstod till följd av hans härjningar, men så befann jag mig i en liten stad söderut och inte i huvudstaden.

När jag nu läser boken kan jag tycka att det finns ganska många parallella drag mellan nutid och den tid som beskrivs. En tid av stor konsumtion följs av en ekonomisk nedgång, ett invandrarfientligt parti är på väg in i riksdagen och samhället blir hårdare mot svaga grupper.

Läs Lasermannen, en berättelse om ett tragiskt människoöde, en spännande jakt på en brottsling och en bit av vår samtidshistoria.

Boken finns både som talbok och punktskrift.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.