02 februari 2011

Egoboost! av Isabella Löwengrip


Isabella Löwengrip är tjejen som startade bloggen Blondinbella för några år sedan, en av Sveriges mest lästa och omdebatterade bloggar, såväl hyllad som hatad.

Jag hade helt missat grejen. Eller snarare undvikit den. Jag har hört och läst en del om Blondinbella, men aldrig varit inne och läst på bloggen eller satt mig in i debatten när det stormat som värst.

Blev dock sugen på att läsa Egoboost! efter att ha läst om den på en annan bokblogg. Boken är "Blondinbellas överlevnadsguide för unga tjejer" och handlar om allt från att orka med skolan, må bra, undvika ätstörningar och trivas med sig själv, till att lyckas som egen företagare och att inte "ta någon skit".

Med tanke på hur länge hon varit med i cirkusen är jag lite förvånad över att Isabella bara är nitton år (boken kom ut förra året). För även om tonen och tilltalet är lite väl anpassat för tonåringar för min smak, så känns hon väldigt erfaren och klok. Jag vet inte om jag var lika klok och vis när jag var nitton. Jag tvivlar starkt på det. Hur har hon hunnit skaffa sig all denna erfarenhet?

Boken riktar sig till tjejer i tonåren, i högstadiet och gymnasiet, och budskapet är lika enkelt som sympatiskt - lär dig tycka om dig själv för den du är, våga lita på dig själv och stå emot grupptryck. Du är bra som du är.

Det är en lättläst och peppande bok som till stora delar passar bra också för en person som passerat 20. Varje kapitel innehåller listor med bra tips och råd för hur man kan skaffa sig en bättre självkänsla och bli en "superwoman i sitt eget liv".

Egoboost! finns inläst som talbok i TPB-katalogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.