21 oktober 2011

Indignation av Philip Roth

Lagom till helgen vill jag gärna tipsa om Indignation av Philip Roth. Roth är en författare som jag länge varit nyfiken på. Äntligen korsades våra vägar av en händelse och jag satte tänderna i honom eller snarare, jag satte tänderna i Indignation.

Indignation är en av Roths senaste romaner och den utspelas i 1950-talets USA. Om man som jag gillar böcker som utspelas i collegemiljö så är det här ett hett tips. Marcus kommer från en judisk familj och är den förste i familjen att välja studier. Föräldrarna bekostar utbildningen, men han arbetar extra för att minska deras ekonomiska börda. Marcus lägger all tid och kraft på att lyckas med studier och extrajobb och vid sidan av sina vanliga studier går han dessutom en militärutbildning. Den militära utbildningen är hans försök att undkomma skyttegravarna i det pågående Koreakriget.

Det är uppenbart att Marcus är pressad och en konflikt med pappan gör inte saken bättre. Som jude är han inte accepterad i alla studentföreningar, men han väljer bort även de som faktiskt erbjuder honom att bli medlem. Han skaffar sig inga vänner och placerar sig i ett tillstånd av ensamhet och utanförskap. En dag blir han kallad till dekanus för ett samtal om hans bristande sociala förmåga och intolerans.

Marcus försöker att hantera tillvaron som ung vuxen med ansvar och krav och en längtan efter flickvän. Hela tiden finns i hans medvetande risken om att han kan komma att skickas i krig. Att han faktiskt skulle kunna dö ung.

Indignation är en väldigt fin roman och jag tänker definitivt läsa mer av Philip Roth.

Indignation finns som talbok och snart även som punktskriftsbok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.