21 maj 2012

Tokyo av Mo Hayder

Det har varit stiltje här på bloggen i några veckor, kanske har bloggredaktionen känt av en viss vårtrötthet. Försommarvärmen har i alla fall fått mig att piggna till ordentligt och nu vill jag haka på föregående (Lindas) inlägg om 1Q84 genom att också skriva om en bok som (till stor del) utspelas i Japan. Tokyo av Mo Hayder är en spänningsroman och bitvis otäck historia, så känsliga läsare varnas. Huvudperson är Grey, en student som i det tidiga 1990-talet lämnat sina universitetsstudier hemma i England för att leta efter en försvunnen amatörfilm. Filmen ska (enligt en tryck källa) finnas hos en professor vid ett japanskt universitet.

Anledningen till Greys intresse för filmen är att hon är besatt av att ta reda på allt om en massaker i kinesiska Nanking år 1937. Den försvunna filmen visar bilder från just denna händelse och Grey söker upp den gamle professorn. Hennes uppdykande är inte särskilt uppskattat och först vill professorn inte samarbeta alls. Det ser hopplöst ut, men Grey biter sig kvar i Tokyo, hyr ett rum och tar jobb som värdinna på en nattklubb. Varvat med berättelsen om Grey får läsaren del av professorns dagboksanteckningar från tiden för massakern.

Jag har inte läst något av Mo Hayder förut, men Tokyo visade sig vara en kittlande bladvändare och jag läste ut den snabbt som ögat, för att jag måste få veta hur det skulle gå.
Tokyo finns som talbok
Alla böcker av Mo Hayder i TPB-katalogen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.