06 juli 2010

Älskarinnan av Joanna Trollope





Det var i ett nummer av Amelia för snart tio år sedan som jag för första gången stötte på Joanna Trollope. Jag satt och bläddrade i tidningen lite slött och ramlade över ett uppslag med ett författarporträtt och ett utdrag ur den senaste romanen Älskarinnan. Jag läste utdraget, och jag minns inte om det var senare samma dag eller dagen därpå, som jag gick till affären och köpte boken. Slukade den i ett nafs på tunnelbanan till och från jobbet. Köpte en bok till, det kan ha varit En passionerad man, och läste den lika fort. Därefter lånade jag varenda bok av Trollope jag kunde komma över.

Hennes två senaste böcker, Friday nights - vilken jag läste ut härom dagen - och The other family - utgiven alldeles nyligen, har ännu inte översatts till svenska. Det svenska förlaget meddelar märkligt nog att man inte översätter henne längre. Varför vet jag inte, för det finns få som i mina ögon är lika mästerliga på att skildra människors känslor och relationer som Joanna Trollope.

Hennes böcker är stillsamma på ytan. Inga stora dramatiska händelser, inga krig, inget våld, inga fantastiska äventyr eller resor till andra delar av världen. Bara bitar av några människors vardag, en liten skärva av deras liv. En händelse som så sakteliga sätter känslor, tankar och relationer i gungning. Och så enastående välskrivet. När boken är slut lämnar man människorna där, deras liv går vidare, och vi har fått ta del av ett litet stycke. Böckerna utspelar sig i England, inte sällan på landsbygden, vilket också bidrar till känslan av harmoni och stillsamhet som jag tycker gör böckerna så värdefulla.

Älskarinnan var den första boken av Joanna Trollope jag läste och även en av de bästa. Eller kanske just därför. Boken handlar om domaren Guy Stockdale, gift sedan fyrtio år, med barn och barnbarn, som har ett förhållande med en betydligt yngre advokat. När han begär skilsmässa sätter det igång ett starkt känsloförlopp hos alla berörda. Känslor som kryper sig inpå läsaren tills man fullständigt slukas av denna beskärda värld som boken låter oss ta del av.

Älskarinnan finns som talbok i TPB-katalogen. Där hittar du även andra böcker av Trollope, både som talbok och punktskrift. Jag rekommenderar dem alla! Trollope har även skrivit en del böcker under pseudonymen Caroline Harvey. Dessa återstår för mig att läsa, och jag är så glad att jag fortfarande har en oupptäckt lässkatt väntandes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.