11 augusti 2010

Du är rötterna som sover vid mina fötter och håller jorden på plats


“Du är rötterna som sover vid mina fötter och håller jorden på plats” är Eli Levéns debutroman och handlar om en tonårskille vid namn Sebastian som bär på en stor hemlighet. Han har nämligen en annan person inom sig, en tjej vid namn Ellie. Hon är allt som Sebastian inte är: självsäker, trygg, glad och hoppfull och ju längre in i boken man kommer ju viktigare blir hon för både Sebastian själv och för läsaren.

Boken tar sin början på valborgsmässoafton i Vitabergsparken där Sebastian träffar Andreas. De inleder ett ganska destruktivt förhållande som fortlöper i hela boken och läsaren får snabbt en bild av de båda karaktärerna.

Jag tycker att den här boken är otroligt välskriven och väldigt bra. Den kom ut i början av det här året och jag har redan läst den från pärm till pärm flera gånger. I och med språket så känns det mera som att läsa en dikt på cirka 200 sidor än en vanlig bok. För mig så gjorde det att boken lyckades väcka mer känslor och därför fick ett ännu högre betyg. En annan sak som jag tycker tillförde mycket är kopplingen till helgonet Sankt Sebastian som Sebastian hela tiden återkopplar till.

Boken är helt klart läsvärd om man gillar mörka och deppiga historier som väcker starka känslor. Den finns som talbok.

/Gästbloggat av Emma Åstrand

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.