02 september 2010

Ordets makt och vanmakt - snart i utökad upplaga

Jan Guillous reflektioner över sitt skrivande liv är ren och skär språkglädje, från första sidan till den sista! För den som, liksom mig själv, inte var tillräckligt gammal för att begripa, eller ens född när spännande intriger som IB-affären, KGB-affären och Geijeraffären nystades upp, är detta en mustig, händelserik och ytterst välskriven exposé över det politiska 60-, 70- och 80-talet, ur en ständigt nyfiken journalists perspektiv.

Jag är ingen Guilloukännare men måste ändå tro, att här är han i sitt esse! Han är rapp, språkligt mästerlig och levererar såväl allvar som humor. Han inleder boken med att betrakta sitt unga jag i tredje person: "Men jag har svårt att sympatisera med honom eftersom han gör mig så generad att det bara är med stark självövervinnelse jag tvingas erkänna att han var jag." Det är utlämnande, det är roligt, det är genialt!

Ordets makt och vanmakt finns tillgänglig som talbok, snart finns den också som talbok i utökad upplaga med extra material om KGB-affären.

Läs, läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.