03 september 2010

Vad ser du fram emot att läsa i höst?


Att det är höst upplever en del av oss som lite motigt, så för att peppa oss försöker vi tänka på alla spännande böcker, istället för på mörker och kyla. Som vanligt är det förstås roligt att dela med sig av sina planer och få tips av andra. TPB-bloggens redaktion ställde därför varandra frågan ”Vad ser du fram emot att läsa i höst?”
Här är svaren...

Linda:
Jag ser fram emot massor av bra böcker i höst! Har stora förhoppningar om att Kjell Espmarks Minnena ljuger ska bli en bitterljuv upplevelse. Therese Bohmans debutroman Den drunknade och Lisa Genovas Fortfarande Alice är två böcker jag har skyhöga förväntningar på.

Och så ser jag väldigt mycket fram emot Louise Boije af Gennäs (vars pjäs Kvinna klädd i solen går på Stockholm stadsteater nu och rekommenderas varmt) comeback med Högre än alla himlar. Som jag har längtat!

Carina:
Jag vill läsa mer av Joseph Heller, författaren till krigsromanen och klassikern Moment 22. Jag läste nyligen både den och God som guld och älskar Hellers svarta satirer! Så smarta, roliga och välskrivna att man baxnar!

Nyligen läste jag Nåttfåk av Johan Theorin och tänker läsa även Skumtimmen och Blodläge. Jag är också nyfiken på Maria Zennströms Hur ser ett liv ut om man inte har tillräckligt med kärlek? och Anne Swärds nya roman Till sista andetaget.

Monica:
Jag ser fram emot att läsa Laila Brendens som börjar med Valet. Det är många som läser den, och alla dessa kan inte ha fel.Serien är en sådan där lång norsk en, som det finns flera av.

Eva:
En av de böcker jag tänker läsa i höst är Ebba Witt-Brattströms Å alla kära systrar!: historien om mitt sjuttiotal. Ebba är född 1953, litteraturforskare och känd feminist. 1972 gick hon med i Grupp 8 och boken följer Ebba fram till 1982. Möten och demonstrationer avlöser varandra samtidigt som Ebba studerar, blir mamma, gifter sig och skiljer sig. Så småningom blir hon en central gestalt inom kvinnoforskningen och skriver sin doktorsavhandling om Moa Martinsons författarskap. Personligt, roligt och tänkvärt om svensk kvinnohistoria.

Vad ser du fram emot att läsa i höst? Kommentera gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.