15 augusti 2011

En dag av David Nicholls

Jag läste en helt fantastisk bok i sommar - "En dag" av David Nicholls. Jag hade först inte förstått att den var så hajpad - i en tidning läser jag "fenomenet En dag", och plötsligt skriver flera av mina vänner om boken på Facebook och Twitter. Den ska även filmas för bioduken och kommer upp någon gång nästa år.

Boken fick jag för flera månader sedan av en vän, och den har stått där prydligt i bokhyllan, tills jag bestämde mig för att ta med den på semesterresan till fjällen. Vilket lyckokast! "En dag" är en av mina bättre läsupplevelser någonsin!

Boken heter som den heter eftersom den utspelar sig ett visst datum varje år, från slutet av åttiotalet och tjugo år fram i tiden. 1988 är Emma och Dexter unga nyutexamnierade studenter. Em och Dex, Dex och Em. Sedan får läsaren en inblick i deras liv, som en liten skärva av det stora hela, en dag varje år under tjugo år. Ibland korsas deras vägar, ibland inte. Det är välskrivet, bra dialog, hänryckande, roligt, vemodigt, lyckligt och sorgligt. Under några dagar var jag helt absorberad av denna fantastiska bok och de livsöden den speglar. Jag får fortfarande en obeskrivlig känsla i magen när jag tänker på den. Och ja, jag tänker definitivt se filmen!

Om du inte redan gjort det - läs den du också! "En dag" finns inläst som talbok och kan laddas ned från TPB-katalogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.