28 juni 2012

Jag är Zlatan Ibrahimovic

Så. Då har jag precis läst ut min första fotbollsbok och den var faktiskt riktigt intressant, trots att jag inte kan ett dyft om fotboll . Boken kom ut 2011 och väckte en enorm uppståndelse eftersom den till och med fick unga killar som inte läser böcker att läsa.

Vad är det som är så intressant? Jo, den beskriver hur Zlatan mot alla odds (han hade en jobbig uppväxt i förorten Rosengård i Malmö) blir fotbollsproffs och får en enorm status i en italienska ligan. Blir köpt av Barcelona för en rekordsumma och därefter utfryst … och hamnar i Italien igen och gör succé. Han har blivit bästa utländska spelare, vunnit italienska skytteligan med mera. Jag har genom denna bok lärt mig mer om fotbollsvärlden än jag någonsin vetat förut. Och det är kul! Jag blev själv förvånad över att fotbollspartierna i boken var så pass intressanta. Trodde i min enfald att det var arbetarklasskildringen jag skulle fastna för. Det är spännande hur han kämpar för att nå dit han vill och det är verkligen ingen dans på rosor … Många gånger under uppväxten hade han tomt kylskåp, en full pappa och trassliga familjeförhållanden. Trots detta verkar han ha en fin relation till många i familjen och hans pappa blir hans största fan. Och trots sin kaxiga attityd har Zlatan ett gott hjärta, för honom är det viktigt att ALLA får autografer så att ingen går hem tomhänt och blir utanför. Han månar de utsatta barnen och han ser till att det byggs en fin fotbollsplan med belysning i hans gamla kvarter. Man ska inte behöva sluta spela för att mörkret faller. På en bro i Rosengård kan man läsa ”Du kan ta killen från Rosengård men inte Rosengård från killen”.

Författaren David Lagercrantz gör en fin skildring, men jag stör mig lite på att boken innehåller så mycket svordomar och hård jargong. I slutet av boken pratar Zlatan om sig själv i tredje person – och det är lite läskigt – men det känns mer som ett stilgrepp från författaren än från Zlatan själv. Och det får mig att undra: Hur tillrättalagd är historien egentligen? Men strunt i det, jag har fått en ny idol.

Låna Jag är Zlatan Ibrahimovic som talbok eller punktbok

GÄSTBLOGGARE : Lena Boqvist, medarbetare på TPB och redaktör för tidskriften Bibliotek för alla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.